DCT Gdańsk i Port Gdańsk wchodzą w nową erę przeładunku kontenerów na Morzu Bałtyckim
PFR S.A.
26 lipca 2021
22 lipca 2021 roku DCT Gdańsk S.A. został wybrany przez Zarząd Morski Portu Gdańsk na dzierżawcę pod nowy terminal, który będzie znajdować się w granicach administracyjnych Portu na wodach Zatoki Gdańskiej.
Wygrany przetarg to kolejny krok milowy w historii DCT Gdańsk, który jest największym terminalem kontenerowym na Morzu Bałtyckim. Od momentu rozpoczęcia operacji w 2007 roku wybudowano dwa terminale morskie (T1 i T2 – uruchomione odpowiednio w 2007 i 2016 roku), o łącznej przepustowości 3 mln TEU (Twenty-Foot Equivalent Units).
Dzięki budowie nowego terminalu Baltic Hub 3, na terenie portu powstanie trzecie nabrzeże głębokowodne, dzięki któremu zwiększą się możliwości przeładunkowe DCT Gdańsk o 1,5 mln TEU do łącznie 4,5 mln TEU rocznie. W ramach inwestycji, której wartość wynosi 450 mln euro, powstanie nabrzeże głębokowodne o długości 717 m, głębokości 18 m oraz plac o powierzchni 36 ha. Rozpoczęcie budowy nowego terminala zaplanowano na drugą połowę 2022, a jego uruchomienie przewidziane jest w połowie 2024 roku.
PFR wspólnie z partnerami- PSA i IFM rozpoczyna inwestycję o wartości 2 mld zł w rozbudowę zdolności przeładunkowych terminala DCT Gdańsk w Porcie Północnym z 3,0 do 4,5 TEU. Wzmocni to pozycję DCT na Bałtyku oraz pozwoli na wejście do grona dziesięciu największych hubów kontenerowych w Europie.
- mówi Paweł Borys, prezes PFR.
W ramach projektu Baltic Hub 3 zakupionych zostanie również 7 suwnic nabrzeżowych, zdolnych do załadunku i rozładunku największych statków na świecie oraz 20 automatycznych suwnic RMG, które będą zdalnie obsługiwane przez operatorów w ergonomicznie zaprojektowanych stanowiskach. Działania te pozwolą na stworzenie znacznie bardziej bezpiecznego, nowoczesnego i wygodnego środowiska pracy przez cały rok.
Dzięki nowej inwestycji chcemy o ponad 1/3 zwiększyć możliwości przeładunkowego DCT Gdańsk i umożliwić obsługę największych kontenerowców zwiększając w ten sposób atrakcyjność Polski na światowej mapie transportu morskiego. Inwestycja w nowy terminal ma znaczenie dla całej gospodarki, w tym także dla przedsiębiorców, dla których oznacza to szybszy czas realizacji dostaw i ich niższe koszty
.
- dodaje Paweł Borys.
Po ukończeniu Baltic Hub3, DCT Gdańsk stanie się jednym z największych terminali kontenerowych w Europie pod względem możliwości przeładunkowych i niezmiennie będzie obsługiwać i wspierać zarówno dynamicznie rozwijającą się polską gospodarkę, a także rynki Europy Środkowo-Wschodniej oraz krajów bałtyckich.