Cel programu to ochrona rynku pracy i zapewnienie firmom płynności finansowej w okresie poważnych zakłóceń w gospodarce.
Ma on pomóc przedsiębiorcom powrócić na ścieżkę wzrostu po zamrożeniu gospodarki w czasie walki z koronawirusem.
Programem objętych jest około 3 mln pracowników.
Szanowni Państwo, informujemy, że Polski Fundusz Rozwoju w dniu 13 kwietnia 2021 r. dokonał zmiany obecnie obowiązującej treści Regulaminu ubiegania się o udział w programie rządowym „Tarcza Finansowa Polskiego Funduszu Rozwoju dla Małych i Średnich Firm” (Regulamin). Niniejsza zmiana Regulaminu weszła w życie po upływie 14 dni od dnia zamieszczenia informacji o zmianie Regulaminu na stronie www.pfrsa.pl, tj. w dniu 28 kwietnia 2021 r.
Regulamin ubiegania się o udział w programie rządowym "Tarcza Finansowa Polskiego Funduszu Rozwoju dla Mikro, Małych i Średnich Firm"
Szanowni Państwo,
uprzejmie informujemy, że PFR sukcesywnie podejmuje decyzje o umorzeniu subwencji dla kolejnych beneficjentów, których ostateczna decyzja umorzeniowa została wstrzymana. Na podstawie § 51 ust. 7 lit. c) Regulaminu okres, w którym decyzja jest wstrzymana może zostać wydłużony ponad 6 miesięcy, w związku z tym prosimy beneficjentów w stosunku do których PFR nie wydał jeszcze decyzji o oczekiwanie na kontakt ze strony banku, w którym złożyli wniosek o subwencję finansową lub wydania przez PFR decyzji dotyczącej umorzenia.
Wszystkich beneficjentów, którzy otrzymali decyzję o zidentyfikowaniu przez PFR okoliczności, uniemożliwiających ustalenie wysokości Subwencji Finansowej podlegającej zwrotowi, informujemy, że:
a) decyzja ta jest standardową procedurą, która oznacza najczęściej, że PFR do wydania prawidłowej decyzji o umorzeniu subwencji potrzebuje uzyskać dodatkowe wyjaśnienia lub dokumenty;
b) decyzja ta co do zasady służy ochronie interesów beneficjenta, m.in. w przypadku stwierdzenia przez PFR braku dokumentów czy oświadczeń, pozwala beneficjentowi na uzupełnienie tych braków;
c) czas potrzebny PFR na wyjaśnienie powyższej sytuacji uzależniony jest od wielu czynników i trwa zwykle do kilku tygodni, natomiast na podstawie § 51 ust. 7 lit. c) Regulaminu okres, w którym decyzja jest wstrzymana może trwać nawet 6 miesięcy (z możliwością wydłużenia).
W związku z tym w przypadku otrzymania powyższej decyzji prosimy beneficjentów o oczekiwanie na kontakt ze strony banku w którym beneficjent złożył wniosek o subwencję finansową. Przekaże on wszelkie niezbędne informacje oraz instrukcje dalszego postępowania.
Przypominamy, że beneficjent ma prawo zwrócić się do PFR z zapytaniem dotyczącym wysokości subwencji finansowej podlegającej zwrotowi, która została wskazana przez PFR w decyzji udostępnionej beneficjentowi („Postępowanie wyjaśniające”), nie później niż w terminie 10 dni roboczych od dnia jej udostępnienia beneficjentowi.
Postępowanie wyjaśniające dotyczyć może:
Zapytania należy kierować do PFR za pośrednictwem banku, w którym beneficjent złożył wniosek o subwencję finansową.
Tak. Przy ustalaniu średniego zatrudnienia uwzględnia się m.in. Pracowników przebywających na zwolnieniach lekarskich (w tym pobierających wynagrodzenie chorobowe, zasiłek chorobowy lub zasiłek opiekuńczy) czy świadczeniu rehabilitacyjnym.
Przy ustalaniu średniego zatrudnienia uwzględnia się także np. Pracowników przebywających na urlopach wypoczynkowych. Nie uwzględnia się natomiast Pracowników przebywających na urlopach bezpłatnych przez pełny miesiąc kalendarzowy.
Przydatne linki:
Nie. W przypadku przedsiębiorcy rozliczającego się na podstawie KPIR, przy obliczaniu skumulowanej straty gotówkowej na sprzedaży nie uwzględnia się danych z rocznej inwentaryzacji.
Tak, nawet jeśli otrzymał propozycję umorzenia 100% subwencji finansowej. Dotyczy to m.in. oświadczeń o stanie zatrudnienia czy skumulowanej stracie gotówkowej na sprzedaży. Przykładowo, jeśli MŚP nie spełni warunków do 100% umorzenia subwencji finansowej, a pole dotyczące skumulowanej straty gotówkowej na sprzedaży będzie puste – ustalając wysokość subwencji do zwrotu PFR przyjmie wartość tej straty jako „0”.
Umorzenie subwencji finansowej w całości mogą uzyskać beneficjenci, którzy spełniają łącznie następujące warunki:
Przedsiębiorca powinien wykorzystać otrzymaną subwencję zgodnie z regulaminem Programu i zawartą umową subwencji. Nie został określony żaden maksymalny okres wykorzystania subwencji. Nie została też narzucona jedna forma dokumentowania dokonanych wydatków, co oznacza, że przedsiębiorca będzie mógł wykazać wydatkowanie środków z subwencji w każdy sposób umożliwiający powiązanie środków z danym wydatkiem.
Tak. W przypadku gdy beneficjent uległ przekształceniu, podziałowi lub połączeniu (w rozumieniu KSH) w okresie mającym wpływ na wyliczenie wartości subwencji finansowej podlegającej zwrotowi (tj. pomiędzy dniem uzyskania subwencji finansowej a dniem złożenia Oświadczenia o Rozliczeniu), w Oświadczeniu o Rozliczeniu powinien wskazać, że w celu wyliczenia subwencji finansowej podlegającej zwrotowi we właściwej wysokości zachodzi konieczność uwzględnienia danych finansowych lub danych dotyczących zatrudnienia innych podmiotów. Beneficjent wskazuje NIP oraz REGON tych podmiotów.
Dotyczy to również beneficjenta, który działa w strukturze wielooddziałowej (posiada oddziały, które działają pod odrębnymi NIP).
W takim przypadku należy zaznaczyć „TAK”. Powoduje to złożenie oświadczenia o następującej treści: „Beneficjent oświadcza, że nie naruszył, w zakresie prowadzonej działalności gospodarczej, ograniczeń, nakazów i zakazów ustanowionych w związku z wystąpieniem stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii, określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 46a i art. 46b pkt 1 - 6 i 8 - 12 ustawy z dnia 5 grudnia 2008 r. o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi: (Dz. U. z 2020 r., poz. 1845), oraz jest świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego lub nierzetelnego oświadczenia w powyższym zakresie i, pod rygorem odpowiedzialności karnej, oświadcza, że to oświadczenie jest w całości prawdziwe i rzetelne, a w przypadku, gdyby przed uzyskaniem zwolnienia z obowiązku zwrotu Subwencji Finansowej okoliczności wskazane w niniejszym oświadczeniu uległy zmianie, zobowiązuje się do niezwłocznego złożenia oświadczenia korygującego”.
MŚP prowadzący pełną rachunkowość przyjmują do wyliczenia straty gotówkowej na sprzedaży wartość z pozycji „Zysk (strata) ze sprzedaży” (odpowiednio pozycja F w rachunku zysków i strat sporządzanym w wariancie kalkulacyjnym oraz pozycja C w rachunku zysków i strat sporządzanym w wariancie porównawczym), którą pomniejszają o koszty amortyzacji ujęte w rachunku zysków i strat. Wyłączeniu z - odzwierciedlonej w rachunku wyników - straty na sprzedaży podlega amortyzacja bilansowa.
Skumulowaną stratę gotówkową na sprzedaży należy liczyć od:
Decyzja o tym, który z tych terminów zostanie zastosowany na potrzeby obliczeń, należy do przedsiębiorcy. Pierwszym miesiącem po 1 lutego 2020 r., od którego może być liczona skumulowana strata gotówkowa na sprzedaży, jest marzec 2020 r.
Sformułowanie „miesiąc, w którym udzielona została subwencja finansowa” oznacza miesiąc, w którym została wydana decyzja PFR przyznająca subwencję finansową. Dane finansowe na potrzeby wykazania straty gotówkowej na sprzedaży powinny obejmować cały miesiąc.
Beneficjent może skorygować dane zawarte w formularzu udostępnionym mu przez bank. Przed wprowadzeniem tych zmian, powinien jednak zadbać o usunięcie rozbieżności pomiędzy danymi przedstawionymi w propozycji PFR, a stanem faktycznym.
W związku z tym, że propozycja PFR została przygotowana w oparciu o informacje m.in. z ZUS, Ministerstwa Finansów czy KAS, przedsiębiorca powinien podjąć działania zmierzające do skorygowania informacji zgromadzonych w bazach danych tych instytucji. Do czasu usunięcia rozbieżności pomiędzy danymi przedstawionymi w propozycji PFR, a stanem faktycznym, beneficjent powinien powstrzymać się ze złożeniem Oświadczenia o Rozliczeniu (musi jednak pamiętać o obowiązku złożenia tego oświadczenia w przewidzianym na to terminie).
Złożenie Oświadczenia o Rozliczeniu bez usunięcia rozbieżności, o których mowa powyżej, spowoduje wydanie przez PFR decyzji na podstawie posiadanych przez PFR danych. W praktyce oznacza to, że dalsze kwestionowanie wysokości subwencji finansowej do zwrotu będzie możliwe, ale wyłącznie w ramach postępowania wyjaśniającego, pod warunkiem, że przed złożeniem Oświadczenia o Rozliczeniu beneficjent podjął działania mające na celu wyjaśnienie zaistniałych rozbieżności. Na przykład wystosował pismo do ZUS/właściwego urzędu skarbowego i będzie w stanie wykazać to PFR.
Zapoznaj się z najczęściej zadawanymi pytaniami wraz z odpowiedziami dotyczącymi rozliczania oraz umorzeń subwencji z Tarczy Finansowej 1.0
Zobacz więcej Zapoznaj się z prezentacją na temat rozliczania i umarzania subwencji dla mikrofirm
Zapoznaj się z prezentacją na temat rozliczania i umarzania subwencji dla MŚP
Zapoznaj się ze scenariuszem rozwiązywania potencjalnych problemów związanych z Oświadczeniem o Rozliczeniu
Zapis szkolenia online dla beneficjentów mikrofirm Tarczy Finansowej PFR 1.0.
Zapis szkolenia online dla beneficjentów małych i średnich firm Tarczy Finansowej PFR 1.0.
Informujemy, że termin dostarczenia do banków dokumentów potwierdzających umocowanie osób składających wnioski w ramach programu rządowego „Tarcza Finansowej Polskiego Funduszu Rozwoju dla Małych i Średnich Firm” (Program) został przedłużony do dnia 31 stycznia 2021 r.
Jednocześnie przypominamy, że bank nie jest zobowiązany do natychmiastowej odpowiedzi w zakresie potwierdzenia poprawności dostarczonych dokumentów. Weryfikacja dokumentów będzie dokonywana następczo w I kwartale 2021 r. Jednocześnie, w celu uniknięcia wątpliwości, informujemy, że Polski Fundusz Rozwoju S.A. nie będzie wyciągał negatywnych konsekwencji względem przedsiębiorców, którzy dostarczyli dokumenty potwierdzające umocowanie do banków po 31 grudnia 2020 r. (tj. po terminie wynikającym z umowy subwencji finansowej oraz regulaminu ubiegania się o udział w Programie), wyłącznie na podstawie dostarczenia tych dokumentów do banków w terminie 31 grudnia 2020 r. – 31 stycznia 2021 r.
W stosunku do beneficjentów Programu, którzy uchybią nowemu terminowi przekazywania dokumentów potwierdzających umocowanie, zastosowanie znajdą postanowienia umowy subwencji finansowej oraz regulaminu ubiegania się o udział w Programie w zakresie dotyczącym konsekwencji nieprzedłożenia dokumentów potwierdzających umocowanie we właściwym terminie.
Informacja UOKiK na temat zasad kumulacji pomocy udzielanej w ramach Tarczy Finansowej PFR dla mikrofirm i MŚP (sekcja 3.1 Komunikatu Komisji) z innymi rodzajami pomocy: zobacz więcej
Informacje dotyczące określenia liczby pracowników w celu ustalenia kwoty subwencji finansowej dla zwrotu dla Mikroprzedsiębiorstw/ MŚP w Tarczy 1.0. Zapoznaj się z informacjami.
Informacja ZUS na temat postępowania w przypadku zaległości w opłacaniu składek do ZUS: zobacz więcej
Informacja Ministerstwa Finansów o sposobie weryfikacji deklaracji VAT-7 bądź VAT-7K przez Ministerstwo Finansów i Krajową Administrację Skarbową: zobacz więcej
* kwota wypłacona mikroprzedsiębiorstwom: 18,9 mld, małym i średnim firmom: 42,0 mld
Polski Fundusz Rozwoju S.A. („PFR”) informuje, że wsparcie, które zostało udzielone w ramach rządowego programu „Tarcza finansowa Polskiego Funduszu Rozwoju dla małych i średnich firm” („Tarcza MMŚP 1.0”) było sfinansowane z wyemitowanych przez PFR, a objętych, m.in. w kwocie 500 mln PLN przez Europejski Bank Inwestycyjny obligacji. Do 4 maja 2021 roku PFR udzieliło wsparcia w ramach Tarczy MMŚP 1.0 ponad 348 tysiącom przedsiębiorstw, na łączną kwotę 61 miliardów PLN. Finansowanie zostało udzielony wyłącznie przedsiębiorcom spełniającym kryteria uprawniające ich do ubiegania się o finansowanie, określonych w Regulaminie ubiegania się o udział w Programie rządowym „Tarcza Finansowa Polskiego Funduszu Rozwoju dla Małych i Średnich Firm”, który jest dostępny pod adresem https://pfrsa.pl/tarcza-finansowa-pfr/tarcza-finansowa-pfr-10.html#mmsp
Informacje dla Beneficjentów rządowego programu Tarcza Finansowa w zakresie tożsamości administratora, celów i sposobów przetwarzania danych osobowych, a także przysługujących Beneficjentom praw znajdują się pod tym linkiem.
W ramach realizacji usług przez Polski Fundusz Rozwoju S.A. oraz dla celów statystycznych, serwis internetowy www.pfrsa.pl stosuje pliki cookies. Użytkownik może zmienić ustawienia przeglądarki, w celu zablokowania zapisywania plików cookies. Korzystanie z serwisu bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisywane na urządzeniu końcowym użytkownika. Więcej informacji w Polityce Prywatności.
Warunki RODO